Vi bruker cookies
Finn ut mer om hvordan vi bruker cookies for å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Alle over 16 år kan bruke el-bysyklene. Syklene er en del av vårt offentlige transportsystem og kan leies via appen Farte bysykkel.
Last ned appen her
Last ned appen "Farte bysykkel". Her registrerer du deg, bekrefter telefonnummeret ditt, leser og aksepterer vilkårene, legger til et betalingskort og velger en abonnementsform. Dette tar ca 2 minutter, og gjøres kun første gang du registrerer deg. Deretter kan du enkelt starte leie av en elektrisk bysykkel på følgende måte
I kartet i Farte Bysykkel-appen har hver ledige sykkel et gult ikon med en sykkel på. Ved å zoome inn på disse i kartet vil du se hvor mange ledige sykler som er tilgjengelig i det aktuelle området. Det mørke området ved P-en viser parkeringssområdet for bysyklene på det aktuelle stedet.
Dersom det ikke er noen gule ikoner i nærheten av parkeringssonen betyr det at det ikke er noen ingen ledige bysykler i dette området for øyeblikket. Da vil du kun se P-ikonet i kartet på det aktuelle stedet.
Under er skjermbilde fra appen hvor kartet er zoomet inn på parkeringssonene ved Landmannstorget:
Når du klikker på et av de gule ikonene vil du få informasjon om den aktuelle sykkelen, bl.a. navnet på sykkelen, hvor mye batteri som gjenstår, og navigasjon frem til sykkelen fra der du står ved å klikke på "Finn sykkel".
For å avslutte leie av en bysykkel må den parkeres i en av Farte bysykkels parkeringssoner. Sonene finner du i kartet i appen, og fysisk er parkeringssonene merket med gule informasjonsskilt og/eller oppmerking på bakken.
Slik returnerer du sykkelen:
Prøv først å avslutte og starte appen på nytt. Vær oppmerksom på at du må være innenfor internettdekning og ha GPS slått på. Ved retur må både sykkel og telefon være innenfor området for en parkeringssone.
Hvis dette likevel ikke fungerer, ta kontakt med kundesenter på telefon 33 74 00 73 eller via kontaktskjema i appen.
Er kundesenteret stengt, send oss informasjon om hva som har skjedd og hvor sykkelen står ved å rapportere et problem i appen, eller send oss en epost på bysykkel@vtfk.no. Før du forlater sykkelen sikre den, lås ved å pause turen i appen og ta kontakt med oss igjen neste dag. Du er ansvarlig for sykkelen inntil leien er avsluttet.
Nei, denne tjenesten er kun tilgjengelig i Farte bysykkel-appen.
Farte bysykkel er åpent for leie hver dag fra kl. 04:30 til 00. Du kan når som helst levere en sykkel i en parkeringssone.
Oppstart koster 10 kroner og inkluderer bruk av el-bysykkelen i 15 minutter. Etter 15 minutter koster det én krone pr minutt.
Det er satt en makspris på 300 kroner for 12 timer. Etter 12 timer fortsetter leiekostnaden med én krone per minutt frem til du når nye 300 kroner (for de neste 12 nye timer) – og slik fortsetter det.
Mer om priser her.
Nei, mobilnummer og verifikasjonskoden er bare for å bekrefte hvem du er. Betalingen skjer med betalingskort (Visa eller Mastercard).
Foreløpig kan du kun leie bysykkel gjennom Farte bysykkel sin egen app.
Vi jobber med kombinasjonsbillett for buss og bysykkel, men enn så lenge kan de ikke kombineres.
Ja, du blir belastet for leie helt frem til du avslutter leie innenfor en av Farte Bysykkels parkeringssoner.
Hvis du mener du har blitt feilaktig belastet, kontakt kundesenteret. Kontaktinfo finner du her
Ja, alle bysyklene fra Farte er elektriske.
El-bysyklene flyttes til sin opprinnelige parkeringssone hver hverdag. Dersom det ikke står noen sykkel der, er dessverre alle utlånt / står i en annen parkeringssone. Sjekk igjen senere.
Du finner informasjon om hvor mange ledige sykler som er tilgjengelig i hver av de ulike parkeringssonene i kartet i appen.
Nei, dessverre. Her er det førstemann til mølla prinsippet som gjelder.
På en fulladet el-bysykkel skal du kunne sykle cirka 50 kilometer, men dette avhenger litt av blant annet terrenget du sykler i og syklistens tyngde. Du finner informasjon om batterinivået på sykkelen i forkant av og under hele leieperioden i appen, og her er også gjenværende distanse estimert.
Syklene går så fort som du klarer å tråkke, men motoren gir deg assistanse opp til 25 km/t.
Dette er i henhold til norsk lovverk, og forskrift om krav til sykkel, som gjelder for alle elsykler i Norge.
Om du ønsker kan du lese mer på Staten vegvesen sine sider her.
I bakker med moderat stigning vil elmotoren gi kraft når du tråkker slik at det blir mindre tungt å sykle opp bakkene.
I svært bratte bakker vil man imidlertid kunne oppleve at motoren slutter å gi kraft når man tråkker. Dette påvirkes bl.a. av hvor bratt bakken er. Vi anbefaler å velge alternative reiseruter for å unngå de bratteste bakkene, hvis det er mulig.
Hvis sykkelen får en punktering under leie, gå av sykkelen og trill den til nærmeste parkeringssone for å avslutte leien. Om det er langt til nærmeste parkeringssone, lås sykkelen på et egnet sted slik at den ikke er til hinder for annen ferdsel, ta et bilde av den med mobilkamera og lås den midlertidig ved å pause turen.
Varsle så kundesenteret på telefon, via app eller epost (kontaktinfo) slik at vi kan reparere punkteringen og eventuelt avslutte din leie om du ikke har rukket tilbake til en parkeringssone.
Har du problemer med å returnere sykkelen fordi noe spesielt har skjedd må du sørge for å varsle kundeservice så vi kan hente sykkelen. Varsle i appen ved å trykke «i» symbolet og «rapporter et problem» eller via telefon. Forklar årsaken til at du ikke kan returnere syklene og sørg for at den er låst eller sikret på annen måte før du forlater den. Husk du har ansvaret for sykkelen inntil vi finner den.
Du er selv ansvarlig for å ha nok batteri på mobiltelefonen til å kunne betjene appen under leieforholdet. Om du mister/blir frastjålet mobilen mens du har låst sykkelen, meldes dette til Farte kundesenter, tlf. 33 74 00 73, via app eller bysykkel@vtfk.no.
Ja, det kan du. Gå inn i appen og trykk på «lås midlertidig»-knappen. Lås opp igjen ved å klikke på «fortsett tur».
Husk at du fortsetter å betale leie frem til du avslutter i en parkeringssone
Dersom sykkelen er inaktiv over 10 minutter låses den automatisk. Du kan enkelt låse den opp igjen ved å klikke på «Lås opp» i appen.
Merk at alarmen på sykkelen utløses dersom man berører en låst sykkel.
Ja, du kan når som helst gå inn i appen og sjekke status på hvor lenge du har leid sykkelen, sykkelens batterinivå og kostnad.
Trenger du hjelp med å returnere sykkelen? Ta kontakt med kundeservice på telefon, 33 74 00 73 eller via kontaktskjema. Er kundesenteret stengt, send informasjon om hva som har skjedd og hvor sykkelen står ved å rapportere et problem i appen. Før du forlater sykkelen, forsøk å sikre den eller låse den, og ta kontakt med oss igjen neste dag. Du er ansvarlig for sykkelen inntil leien er avsluttet.
Ja, men du kan kun avslutte leie av en bysykkel innenfor en parkeringssone. Leier du den mer enn 15 minutter koster det én krone pr minutt. Det er satt en makspris på 300 kroner for 12 timer. Etter 12 timer fortsetter leiekostnaden med én krone per minutt. Du må returnere sykkelen til en parkeringssone for å avslutte leie og betaling.
Syklene blir fortløpende kontrollert og reparert. Det kan likevel være at du finner en defekt sykkel i . Du er selv ansvarlig for å sjekke at sykkelen er hel og i forsvarlig stand før den tas i bruk. Er sykkelen defekt ber vi deg melde feil i appen. Du kan også ta kontakt med Farte kundesenter tlf. 33 74 00 73 eller i kontaktskjema her.
Syklene blir fortløpende kontrollert og reparert. Det kan likevel være at du finner en defekt sykkel i parkeringssonen. Du er selv ansvarlig for å sjekke at sykkelen er hel og i forsvarlig stand før den tas i bruk. Er sykkelen defekt ber vi deg melde feil i appen. Du kan også ta kontakt med Farte kundesenter, tlf. 33 74 00 73 eller via kontaktskjema her
Farte bysykkel som er bygget for å vare samtidig som de gir brukeren en komfortabel opplevelse. Syklene veier noe mer enn en vanlig sykkel, men det at den er elektrisk vil gjøre at brukeren føler at den er mye lettere å bruke.
En elektrisk sykkel er teknisk sett som å sykle på en vanlig sykkel, men fordi at den har motor assistanse oppleves det mye lettere å sykle. Motoren gir deg hjelp, men kun når du tråkker på pedalene. Slik får du opplevelse av kontroll samtidig som motoren hjelper deg opp bakker og gjør det lettere å sykle litt lengre enn på en vanlig sykkel.
Nei. Det er kun ett sete og bysykkelen er kun beregnet for bruk av én person om gangen. Sitter man flere på samme sykkel blir vektfordelingen annerledes enn hva sykkelen er designet for og man risikerer ødeleggelser på hjul og motor.
Det er brukeren som er registrert i appen som står ansvarlig for sykkelen man låner. Derfor anbefaler vi heller ikke å låne bort mobilen til andre for å leie sykkel.
Sjekk at du har en dekning der du er – bredbånd eller 4g+.
Du kan forsøke følgende:
Merk at eldre Android-telefoner kan oppleve problemer med appen.
Nei. Det er kun ett leieforhold per mobil om gangen. Det er eier av telefonen som har leieforholdet som står ansvarlig for sykkelen man låner. Derfor anbefaler vi heller ikke å låne bort mobilen til andre for å leie sykkel.
Dersom du blir innblandet i en ulykke med personskade, må helse prioriteres først; kontakt 113 eller annen kyndig hjelp for å sikre at involverte får hjelp.
Sørg deretter for at ikke sykkelen eller andre gjenstander er til hinder for andre trafikanter, og sørg til slutt for å melde fra til vårt kundesenter på tlf. 33 74 00 73 slik at vi kan bistå brukere og andre.
Vi oppfordrer til bruk av hjelm ved leie av el-bysyklene. Det er ikke påbudt, men bruk av sykkelhjelm kan utgjøre en stor forskjell i skadeomfanget hvis en ulykke først skulle skje.
Dessverre har vi ikke funnet noen god løsning for utleie av sykkelhjelmer. Enn så lenge må du ha med deg din egen hjelm dersom du ønsker å bruke det.
Nei, leietaker er personlig ansvarlig for sykkelen fra leien aktiveres til leien avsluttes. Ønsker du forsikring så må den enkelte leietaker sørge for dette selv. Se detaljer om ansvar i brukervilkårene.
Hvis sykkelen er ulåst når du forlater den, er du erstatningsansvarlig dersom den blir ødelagt eller stjålet. Du må umiddelbart melde tyveriet eller skaden til Farte. Du plikter også å samarbeide med Farte om utfylling av politianmeldelse. Du er også erstatningsansvarlig hvis sykkelen er mistet eller skadet.
Det er bruker eller leietaker av bysykkelen selv som er ansvarlig for å kjenne til og overholde trafikkreglene. Bruker er selv ansvarlig for å sykle forsvarlig og etter forholdene. Ved alvorlige lovbrudd bør politiet kontaktes. Ved eventuell skade på eiendom eller eiendel så bør man kontakte eget forsikringsselskap.
Det er totalt 250 elsykler tilgjengelig for leie i Porsgrunn og Skien. Syklene vil være fordelt på parkeringssoner i nærheten av bla. knutepunkt og destinasjonsmål i byene.
Oversikt over parkeringssoner og ledige sykler finner du i kartet i appen.
Syklene har et batteri som skiftes av våre driftsmannskaper, og dette skjer løpende så de fleste sykler vil alltid ha god rekkevidde. Du kan alltid lese av batterinivå på syklene i appen.
Ja, det kan du, skriv til oss i kontaktskjemaet på nettsiden vår eller send e-post til bysykkel@vtfk.no, og spesifiser hvor du mener det bør opprettes en ny sone. Vi vil jobbe med å utvide antall parkeringssoner på sikt.
Leie av en Farte bysykkel kan kun avsluttes innenfor en definert parkeringssone, og det vil dermed bli økonomisk dyrt for brukere å sette fra seg sykkelen utenfor en angitt parkeringssone. Dette systemet skal bidra til å sikre riktig parkering og unngå at sykler potensielt parkeres slik at de kan komme til hinder for gående og annen trafikk. I tillegg vil vi også driftsmannskapet for bysyklene passe på at syklene står plassert der de skal.
Ta kontakt med vårt kundesenter enten via appen, mail eller telefon. Kontaktinformasjon finner du her