Siljan

Nedenfor informerer vi om hvilken busslinje du kan ta, navnet på holdeplassen du går av/på bussen og vanskelighetsgraden for turen. Klikker du på boksene kommer du videre til mer informasjon om hver tur. God tur!

Skisjø // Solvika

På busstoppet ved Solvika går du av nesten på turstien. En 2,8 km lang grusvei tar deg opp til Skisjø, der det er sitteplasser ved snuplassen. Det er mulig å gå videre inn til Holmefjell der det er flott utsikt over Skisjø -og Vealøsområdet. Trillbar for rullestol og barnevogn frem til Skisjø.

Middagskollane / /Signalkulen

50 meter fra holdeplass til stien

Fra busstoppet ved Solvika, gå inn portalen mot Solvika Camping og badeplassen. Til venstre innenfor finner du skiltstasjonen og starten på turen. Dette er et fint turområde som byr på fin natur og et rikt dyre-/fugleliv. Selve toppområdet har ikke utsikt, men underveis er det flere plasser som er tilrettelagt for rast med utsikt. Avstikkeren til utsiktspunktet Signalkulen er også verdt et besøke.

Les mer om turen på ut.no her

Elgtråkket // Solvika

Fra busstoppet ved Solvika, gå inn portalen mot Solvika Camping og badeplassen. Til venstre innenfor finner du skiltstasjonen og starten på turen. Elgtråkket går rett fram langs strandkanten og over brua. Videre gjennom et hytteområde langs Heivannet for så å dreie nordøstover gjennom skogen. Dette er en rundløype i variert skogsterreng merket med elgsymboler. Underveis er det plassert infotavler om natur og kultur med fokus på elg.

Les mer om turen til på ut.no her

Blåfjell // Heivannet området

Gradering: Middels

50 meter fra holdeplass til stien

Fra busstoppet ved Solvika, gå inn portalen mot Solvika Camping og badeplassen. Til venstre innenfor finner du skiltstasjonen og starten på turen. Herfra følger du stien langs nordsiden av Heivannet. Turen er godt merket til og fra Blåfjell. På toppen av Blåfjell står en gapahuk utstyrt med tørr ved og kaffekjelen klar ved ovnen. Det er flere muligheter for alternative nedstigninger på tilbakeveien.

Les mer om turen på ut.no her

Fiskebekkåsen - rundtur

Gradering: Enkel

30 meter fra holdeplass til stien

På busstoppet ved Solvika, følg grusveien mot Skisjø. Etter bommen går stien rundt Fiskebekkåsen av mot høyre etter ca 100 m. Dette er en rundtur, og kommer ut på vegen ved bommen igjen. Stien er merket, men kan være litt lett å miste så vær oppmerksom.

Holmfjell // Solvika

Gradering: Enkel

30 meter fra holdeplass til stien

Fra busstoppet ved Solvika, gå grusveien til Skisjø. Herfra går du videre inn til Holmefjell der det er flott utsikt over Skisjø -og Vealøsområdet. Trillbar for rullestol og barnevogn frem til Skisjø.

Les mer om turen på ut.no her!

Fant du det du lette etter?